شاهد جهش قابل توجهی در سفارش کالا و خدمات از طریق اتاق مشترک هستیم
در پی برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران و عمان، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی دو کشور تاکید کرد که این نمایشگاه نتایج قابل توجهی در پی داشت، از جمله اینکه جهش قابل توجهی در سفارش کالا و خدمات از ایران و همچنین برخی قراردادهای سرمایهگذاری از طرف عمان و استقبال صنایع ایران از تولید بخشی از کالاهایشان در مناطق عمان از نتایج برگزاری این نمایشگاه بود.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار به نقل از روابط عمومی نمایشگاه مجازی ایران، آرزو جمالی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در خصوص برگزاری نمایشگاه مجازی ایران و عمان که از ۲۹ شهریور تا ۴ مهر سال جاری برگزار شد، توضیح داد: «این نمایشگاه نخستین نمایشگاه از این دست بود که با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، اتاق بازرگانی عمان و شرکت مهرارقام رایانه به عنوان مجری پلتفرم نمایشگاه برگزار شد.»
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه یک تجربه جدید برای شرکتهای ایرانی و عمانی بود گفت: «شرکتهای ایرانی تاکنون متاسفانه در زمینه تولید اقلام تبلیغاتی و محتوای الکترونیکی از جمله وبسایتهای قابل قبول، کاتالوگهای الکترونیکی و تیزرهای تبلیغاتی، کمکاری کردهبودند و مشارکت در این نمایشگاه آنها را ملزم کرد که برای نخستین بار تهیه این اقلام را به صورت حرفهای و در سطح بینالمللی انجام دهند.»
جمالی ادامه داد: «برای شرکتهای عمانی هم نمایشگاه کاملا تازه بود، چرا که تاکنون نمایشگاه مجازی در این سطح در کشورشان برگزار نشدهبود.»
وی گفت: «البته جدید بودن این تجربه باعث شد که چه از طرف شرکتکنندگان ایرانی و چه از طرف عمانیها با چالشهای زیادی چه در زمینه نرمافزاری و چه در زمینه سختافزاری مواجه شویم.»
استقبال فراتر از انتظار از نمایشگاه مجازی ایران و عمان
آرزو جمالی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران عمان با اشار به استقبال فراتر از انتظار برگزارکنندگان از نمایشگاه مجازی ایران و عمان، گفت: «در این نمایشگاه حدود ۱۳۰ غرفهدار ایرانی و عمانی از حوزههای مختلف شرکت کردند. حوزههایی که ظرفیتهای صادراتی برای طرف ایرانی وجود داشت، از جمله محصولات غذایی و کشاورزی، مواد معدنی، صنعت، هایتک و آیتی، گردشگری و گردشگری سلامت، برق و انرژی و حمل و نقل و لجستیک بازرگانی در این نمایشگاه مشارکت کردند.»
وی تصریح کرد: «در پایان نمایشگاه نزدیک به ۴۲ هزار بازدید کننده داشتیم که ترکیب جمعیتی آن برای ما جالب توجه بود. حدود ۳۰ هزار بازدیدکننده از ایران در این نمایشگاه داشتیم، بیش از ۵۰۰۰ بازدیدکننده از عمان و بقیه یعنی نزدیک به ۷ هزار نفر دیگر از کشورهای خارجی بالاخص کشورهای اروپایی همچون آلمان و انگلیس بودند. از کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا و در آسیا از امارات و هند، بیشترین بازدیدکننده خارجی از این نمایشگاه را شاهد بودیم.»
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: «شرکتهایی که در این نمایشگاه شرکت کردند، به ویژه سازمانهایی که روابط عمومی قویتری داشتند و نمایندگانشان با زبانهای خارجی آشنایی داشتند، چه در طول برگزاری نمایشگاه و چه در یک روز ویژه که برای برگزاری دیدارهای تجاری B2B به صورت اختصاصی در نظر گرفتهشدهبود، دستاوردهای خوبی در مذاکرات با طرفهای عمانی داشتند.»
جهش قابل توجه سفارش کالا، خدمات و مواد اولیه از طرف عمان
جمالی تاکید کرد: «بعد از برگزاری نمایشگاه هم ما در اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان، شاهد حجم قابل توجه سفارشهای جدید از سوی شرکتهای عمانی هستیم. اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در پی برگزاری نمایشگاه شاهد جهش قابل توجهی در سفارش کالا و خدمات و مواد اولیه تولیدی و مصرفی بود.»
وی در توضیح دلیل مراجعه واردکنندگان عمانی به اتاق مشترک بازرگانی به جای سفارش مستقیم و عقد قرارداد در نمایشگاه گفت: «عمانیها به دلیل روحیه محافظهکارانهای که دارند و با توجه به بررسیهایی که از نمایشگاه داشتند، به اتاق مشترک به عنوان یک مرجع رسمی مراجعه کردهاند تا به عنوان واسطه با شرکتهای ایرانی ارتباط برقرار کنند.»
آرزو جمالی خبر داد: «تاکنون توافقهای بسیار خوبی در حوزه مصالح ساختمانی، سنگهای تزئینی ساختمانی، صنایع پاییندستی پتروشیمی و مواد غذایی شکل گرفت و قراردادهایی در این حوزههای بین صادرکنندگان ایرانی و طرفهای عمانی در حال شکلگیری است که نتیجه برگزاری نمایشگاه مجازی ایران و عمان بود.»
اجرای مصوبه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان
جمالی گفت: «اتاق بازرگانی عمان به شکل ویژه رضایت و خرسندی خود را از برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد. باید توجه کنیم که برگزاری این نمایشگاه یکی از مصوبات کمیته پیگیری هجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان بود که در سطح معاونان وزیر دو کشور برگزار شدهبود.»
وی تاکید کرد: «یکی از وظایف اتاقهای مشترک بازرگانی جذب سرمایهگذاری خارجی به داخل کشور با ترویج و اطلاعرسانی در مورد مشوقها و ظرفیتهای بالقوه سرمایهگذاری در ایران است. در نمایشگاه مجازی ایران و عمان، مناطق آزاد اقتصادی و تجاری عمان هم به عنوان غرفهدار حاضر شدهبودند در نتیجه آنها هم از تسهیلات مرتبط با آشنایی ظرفیتهای سرمایهگذاری طرف ایرانی در عمان برخوردار شدند.»
استقبال واحدهای تولیدی ایرانی از مشوقها و ظرفیتهای صادرات مجدد
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در خصوص جذب سرمایهگذاری از عمان به ایران، گفت: «مشکلات سیاسی و اقتصادی، در مقابل سرمایهگذاری مستقیم موانعی ایجاد میکند که برطرف کردن آنها به سادگی میسر نیست. اما در مقابل صنایع ایرانی برای حضور در مناطق آزاد عمان جهت صادرات مجدد کالا استقبال خوبی کردند.»
وی توضیح داد: «یکی از مزیتهای مهم استفاده از خاک عمان برای صادرات مجدد این است که اگر تنها ۳۰ درصد از کالای نهایی در خاک عمان تولید شود، گواهی مبدا کالا به نام عمان ثبت میشود و این مساله کمک زیادی به واحدهای تولیدی ایرانی برای صادرات کالای تمام شده به دیگر نقاط دنیا میکند. »
جمالی گفت: «واحدهای تولیدی برای حضور در مناطق آزاد اقتصادی عمان که بتوانند با استفاده از این ویژگی صادرات مجدد داشتهباشند، خیلی خوب بود.»
آمادگی عمانیها برای سرمایهگذاری در صنایع روشنایی و معدنی ایران
جمالی در پایان در مورد جذب سرمایهگذاری خارجی از طریق برگزاری نمایشگاه مجازی خبر داد: «علیرغم موانع موجود در مقابل سرمایهگذاری مستقیم طرف عمانی در ایران و موانع تحریمی و انتقال پول، در پی برگزاری نمایشگاه دو پرونده جدید سرمایهگذاری عمان در ایران در حال نهایی شدن است که یکی از آنها در حوزه تجهیزات روشنایی است و دیگری سرمایهگذای در حوزه معدن است. اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان پیگیر این درخواستهای سرمایهگذاری است تا بتواند این سرمایهگذاریها را به سرانجام برساند.»