حسین حسنی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و رسانه

باید با پلتفرم‌های خارجی مذاکره کنیم

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و رسانه تعامل با پلتفرم های خارجی را ضروری دانست و افزود:‌ باید با پلتفرم‌های خارجی سر یک میز بنشینیم و مذاکره کنیم تا به محتوای مورد نظر ما اجازه انتشار بدهند.

به گزارش فدراسیون فاوا به نقل از ایرنا، نشست نظام ارزش‌گذاری محتوا در فضای مجازی صبح دوشنبه، ۲۲ دی، با حضور محمدحسن انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی، دکتر فرشاد مهدی‌پور استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مدیریت حسین حسنی عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به صورت مجازی برگزار شد.

عضو شورای عالی فضای مجازی در این نشست اظهار داشت:‌ مردم به ارتباطات نیاز دارند. این نیاز را باید با ایجاد زیرساختی خاص در داخل کشور برطرف کنیم. شبکه ملی اطلاعات کمک می‌کند فضای مجازی کشور روی زیرساخت ملی مستقر شود و توسعه پیدا کند.

نیاز به شبکه ملی اطلاعات مبرم و واجب است

محمدحسن انتظاری با اشاره به مصوبه شبکه ملی اطلاعات گفت:‌ قرار بوده که ارائه خدمات و محتوا به هموطنان در این شبکه انجام شود، در این راستا محتوای بومی داخل پلتفرم‌های داخلی توسعه پیدا کند. در واقع بدون ایجاد شبکه ملی اطلاعات هیچ پلتفرم (بستر) بومی شکل نمی گیرد. در حال حاضر برخی پلتفرم‌ها مثل فیس بوک و اینستاگرام در کشور غلبه دارند و این امر مورد نظر مصوبه مورد نظر باشد.

انتظاری با یادآوری مصوبه توسعه فضای مجازی سالم و ایمن در سال ۹۳ و سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۵ تاکید کرد: در رابطه با راه‌اندازی پلتفرم ها دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه معتقد است بخش خصوصی باید همه کارها را به عهده بگیرد. در آمریکا فیس بوک توانست ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر کاربر را جذب کند. در ایران هم برخی انتظار دارند یک نرم‌افزار داخلی این کار را بکند. در حالی که شرایط ما با آمریکا کاملا متفاوت و این مقایسه نادرست است.

برخی سیاست ها باعث شد شبکه‌های بومی پا نگیرند و پلتفرم‌های خارجی با رویکردهای خاص سیستم سرمایه داری در کشور غلبه پیدا کنند. ۹۵ درصد بازی های رایانه ای کشور خارجی است. اگر پلتفرم بومی و ملی غالب نباشد، مطالعات ما درباره محتوای سالم در فضای مجازی در صحنه عمل پیاده نخواهد شد. بنابراین نیاز ما به شبکه ملی اطلاعات یک نیاز مبرم وعاجل است.

در اغتشاشات سال ۹۶ با تلگرام رسما مذاکره شد‌‌

انتظاری با تاکید بر این نکته که شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست بیان داشت: ‌دولت و نظام ما قادر نیست شرایط خودش را بر سکوهای خارجی اعمال کند. این سکوها سیطره کاملی بر فضای مجازی ما دارند. در اغتشاشات سال ۹۶ با تلگرام رسما مذاکره شد. اما تلگرام اصلا به درخواست‌های ما توجهی نکرد.

وی افزود:‌ در مصوبه پیام رسان‌های اجتماعی در سال ۹۶ تصویب کردیم مذاکره با پلتفرم های خارجی صورت بگیرد. این مصوبه مسکوت مانده و هیچ یک از مطبوعات هم در این رابطه مطالبه ای نکرداه‌ند.
این فعال رسانه‌ای با انتقاد از مسکوت ماندن مصوبه پیام رسان‌های اجتماعی اظهار داشت:‌۶۰ درصد اقتصاد دیجیتال ما روی سکوهایی قرار گرفته که دست ما نیست. اقتصاد و فرهنگ و امنیت ما باید روی پلتفرم بومی بیاید. پیشنهاد من این است که در این رابطه در سطوح مختلف روشنگری و این مطالبه یادآوری شود.

وی دلیل موفق نبودن پیام رسان های بومی را آماده نبودن زیرساخت دانست و گفت:‌ برخی سعی کردند این شایعه را القا کنند که پیام رسان های بومی امن نیستند. آنها گفتند تیک سوم این پیام رسان ها جای دیگری می خورد که این اتهام خودش یک جنگ نرم بود.

هیچ نوع مالکیتی بر پلتفرم‌های خارجی نداریم

فرشاد مهدی‌پور نیز با طرح این سوال که چرا ایجاد شبکه ملی اطلاعات به تاخیر افتاده تاکید کرد:‌ در حال حاضر مصرف کننده اینترانت داخلی آمریکا هستیم که برای ما مصونیت ندارد. سال گذشته در آبان ماه اغتشاشاتی وجود داشت و دیدیم مردم نمی‌توانند نیازهای اولیه خودشان را برطرف کنند. در آن اتفاق اشکالات شبکه ملی اطلاعات عیان شد.

وی با بیان این که هیچ نوع مالکیتی بر پلتفرم‌های خارجی نداریم بیان کرد:‌ مشکل اصلی در رابطه با این پلتفرم‌ها بحث مالکیت است. نزدیک ۴۰ میلیون ایرانی را جایی گذاشته ایم که مالکش نیستیم و امکان تعامل با آن را نداریم.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:‌ وقتی درباره شبکه ملی اطلاعات صحبت می کنیم، راجع به موضوعی حرف می‌زنیم که در آن دچار عقب‌ماندگی فناورانه و سیاستی هستیم. ما ۱۰ سال عقب ماندیم و همچنان داریم فکر می‌کنیم که شاید اتفاقی بیفتد.

باید با پلتفرم‌های خارجی مذاکره کنیم

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات که دبیری این نشست را به عهده داشت تعامل با پلتفرم های خارجی را ضروری دانست و افزود:‌ باید با پلتفرم‌های خارجی سر یک میز بنشینیم و مذاکره کنیم تا به محتوای مورد نظر ما اجازه انتشار بدهند. ما در مذاکره با شرکت های بزرگ پلتفرمی کوتاهی کرده‌ایم.

حسین حسنی با اشاره به فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: در کشور ما فیس بوک فیلتر است؛‌ ولی اینستاگرام زیرمجموعه فیس بوک اجازه فعالیت دارد که این نکته خیلی عجیب است. آسیب های امنیتی از آسیب های فرهنگی محدودتر است. آسیبی که یک رسانه تصویری به فرهنگ و سبک زندگی مردم می زند شدیدتر از شبکه توییتر است.

حسنی افزود:‌ برای توسعه پلتفرم های داخلی،‌ سرمایه گذاری عظیمی صورت گرفت تا پیام رسان هایی به جای تلگرام ایجاد شود. اگر چه این پیام رسان ها تبلیغات تلویزیونی هم داشتند، این سیاست شکست خورد. چون به نیاز مخاطب به محتوا و امنیت اهمیت ندادیم. مخاطب انواع داده های شخصی را به فیس بوک می دهد؛ ولی به پیام رسان های داخلی اعتماد ندارد.

وی تجربه شکل گرفتن سکوهایی شبیه اسنپ، دیوار و دیجی کالا را موفق خواند و تاکید کرد:‌ دولت در روند رشد این پلتفرم‌ها دخالتی ندارد. این سیاست باید دنبال شود و اگر اجازه دهیم بخش خصوصی در این زمینه وارد شود و اعتماد کاربران داخلی را جلب کند، طیف عظیمی از شهروندان با میل و اشتیاق خودشان وارد پلتفرم می‌شوند. پس از این جذب، اعمال مقررات می‌تواند صورت بگیرد.

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper