مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد:

رشد ۶۴ درصدی اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۲

 
 
سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور اسلامی ایران در جلسه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، سهم اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) از کل بودجه عمومی دولت به ۴/۳ درصد رسیده است. این شاخص در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ درصد بود. اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۴ درصد رشد کرده است.

به گزارش فدراسیون فاوا به نقل از سیتنا، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور (۶۲): اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» آورده است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، سهم اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) از کل بودجه عمومی دولت به ۴/۳ درصد رسیده است. این شاخص در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ درصد بود. اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۴ درصد رشد کرده است.

در این گزارش آمده است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، حدود ۲۲ درصد از اعتبارات برنامه ای حوزه فاوا مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و حدود ۷۸ درصد در سایر دستگاه ها برای توسعه سامانه ها و زیرساخت های فاوا هزینه خواهد شد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، حدود ۸۷ درصد از اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای است و این شاخص نشان می دهد بخش اعظم اعتبارات این وزارتخانه صرف توسعه زیرساخت ها و سامانه ها خواهد شد.

در این گزارش تصریح شده است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به تنهایی حدود ۸ درصد از کل اعتبارات ردیف های برنامه ای حوزه فاوا مربوط به موضوع شبکه ملی اطلاعات است و سیاست های جدیدی مانند ایجاد صندوق برای سرعت دادن بیشتر به تکمیل این پروژه بزرگ در لایحه پیشنهاد شده است.

گفته می شود که با وجود اعتبار مناسبی که برای ﺻﻨﻌﺖ ﻣﻴﻜﺮﻭﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻚ در نظر گرفته شده است برنامه مشخص و مدونی برای توسعه این صنعت وجود ندارد. علاوه بر اعتبارات، تدوین یک برنامه جامع برای ارتقای صنعت میکروالکترونیک کشور لازم است.

در این گزارش تصریح شده است مسئله ای که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد توسعه زیرساخت های دولت هوشمند در بستر شبکه ملی اطلاعات است. زیرساخت یکپارچه اَبری دولت می تواند توسعه هر دو حوزه دولت هوشمند و شبکه ملی اطلاعات را تسریع کند.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper