شماره ۱۱۷ مجله آینده نگر منشتر شد

کارآفرینی برای ایران

 
 
نشریه آینده‌نگر شماره ۱۱۷ اسفند ۱۴۰۰

موضوع «حکمرانی مطلوب» موضوع اصلی بخش توسعه این شماره مجله هم هست و به «راه دشوار اصلاح» پرداخته شده است.

به گزارش فدراسیون فاوا به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، شماره ۱۱۷ مجله اتاق تهران، آینده نگر با تیتر اصلی کارآفرینی برای ایران منتشر شد. پرونده اصلی این شماره به برگزاری ششمین دوره جایزه امین الضرب اختصاص دارد و سرمقاله این شماره هم به اهمیت تقدیر کار و کارآفرینی اختصاص دارد.

کارآفرینان در کشور مانده‌اند

رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری در سرمقاله این شماره نوشته است: «اگر دولت ها اسیر بروکراسی پیچیده شده اند و اگر توان همراهی ندارند، حداقل مانع نشوند و اجازه دهند بازسازی اقتصاد به دست کارآفرینان وطن دوست به انجام برسد. باوجود همه موانع کارآفرینان در کشور مانده اند که فردای ایران را بسازند و اجازه ندهند ایران در طوفان مهیب بحران اقتصادی آسیب ببیند.»

او نوشته است:« هنوز امیدهای بسیاری باقی است که نباید آن ها را نقش بر آب کرد و با حکمرانی مطلوب، می توان ایران را به ریل توسعه بازگرداند.»

حکمرانی مطلوب

موضوع «حکمرانی مطلوب» موضوع اصلی بخش توسعه این شماره مجله هم هست و به «راه دشوار اصلاح» پرداخته شده و محمد فاضلی، محمد عطریانفر و کارشناسان دیگر از الزامات حکمرانی خوب، بایدها و نبایدها گفته اند.

مخمد عطریانفر فعال سیاسی می گوید: «در امر اداره جامعه و شیوه حکمرانی خوب، نخبگان جوان ظرفیت و قابلیت های قابل اعتمادی دارند که می توان به آن ها تکیه کرد، و می توانند اهرم های هوبی برای مدیریت آینده بهتر نسل ها باشند.»

به اعتقاد او دموکراسی و امر نهادینه سازی مشارکت جمعی درحکمرانی،خواست بلندمدت شهروندان است. از منظر تاریخی و گذر زمان از اندیشه اقتدارگرایی نظام پادشاهی در ایران عبور کرده ایم اما به لحاظ فرهنگی همچنان دچار نوعی استبدادزدگی هستیم.

همچنین محمد فاضلی جامعه شناس هم در یادداشت خود از«حکمرانی با ظرفیت» نام می برد و می نویسد: «عبارت حکمرانی باظرفیت را برای آن نوع حکمرانی به کار می برم که قادر است به نحوی عمل کند که خروجی هایش مشمول اوصاف انصاف و عدالت، کارآمدی منجر به رشد اقتصادی و کاهش فقر؛ برابری در دسترسی به نظام تصمیم گیری، مشارکت در اجرا و برخورداری عادلانه و کارآمد از سازوکارهای حل مناقشه؛ و پایداری محیط زیستی باشد.»

چالش‌های صنعت بیمه

همچنین در بخش آینده ما این شماره به چالش های صنعت بیمه اشاره شده و گزارش بخش روایت هم به بازار مسکن و آینده آن می پردازد.

در یکی از مطالب این بخش یاسر امامی رئیس شرکت سرمایه گذاری مسکن از دلایل عدم رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه مسکن می گوید: «براساس آمارهای دفتر تخصصی اقتصاد مسکن، سرمایه گذاری در عرصه مسکن در سال ۱۳۹۰ حدودا به اوج خود رسیده و عملا بعد از این سال، این میزان همواره روند کاهشی داشته و طی دهه گذشته که روزهای آخر آن را سپری می کنیم، این روند اگرچه در برخی مقاطع افزایش کمی هم داشته، اما سیر کلی که براین عرصه حاکم بوده، عمدتا کاهش سرمایه گذاری را تجربه کرده است.»

در بخش های آینده پژوهی، اکونومیست، همسایه ها، تجربه، عصرجدید و کتاب ضمیمه این شماره هم مطالب متنوعی ترجمه شده است و گزارش اصلی چشم انداز به “همه گیری نابرابری” با نگاهی به گزارش بانک جهانی از بررسی اقتصاد کشورها در سال ۲۰۲۱ اختصاص دارد. نویسندگان گزارش بانک جهانی نوشته اند:« از بهبود اقتصادی نامساوی تا دسترسی نا برابر به واکسن. از شدت کاهش درآمد تا انحراف در یادگیری، کووید ۱۹ تاثیر نامتناسبی بر فقرا و آسیب پذیران در سال ۲۰۲۱ داشته است. این امر باعث معکوس شدن توسعه شد و به تلاش ها برای پایان دادن به فقر شدید و کاهش نابرابری ضربه زد. به دلیل این همه گیری، فقر شدید در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته افزایش پیدا کرد و حالا حدود ۱۰۰ میلیون نفر دیگر نیز با کمتر از ۱٫۹۰ دلار در روز زندگی می کنند.»

نسخه پی دی اف مجله آینده نگر را می توانید از با کلیک روی این پیوند دانلود کنید.

 
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper