در لایحه بودجه ۱۴۰۱ صورت گرفت:

پیش‌بینی درآمد ۲۳ هزار میلیارد تومانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 
 
سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور اسلامی ایران در جلسه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی

دولت برای دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده در مجموع بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته است که مانند همیشه بخش عمده این درآمد مربوط به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. مقایسه این درآمد با سال جاری حاکی از افزایش ۱۵ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از این ناحیه است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار به نقل از پیوست، لایحه بودجه سال آینده که روز گذشته (۲۱ آذر) به مجلس ارائه شد، نشان می‌دهد دولت از مجموعه فعالیت‌های دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال جاری انتظار کسب درآمد دارد. ۱۰ هزار میلیارد تومان از این افزایش مربوط به اجازه فروش و تغییر کاربری اموال غیر منقول مازاد وزارت ارتباطات و دستگاه‌های تابعه است که صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌شود.

۵ هزار میلیارد تومان بیشتر

مانند تمام سال‌های گذشته بخش عمده درآمد ثابت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که در سال آینده عددی بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود. این درآمد نسبت به لایحه بودجه سال جاری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

درآمدهای سازمان تنظیم مقررات

درآمدهای سازمان تنظیم مقررات

درآمدهای پیش‌بینی شده برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

درآمدهای سازمان تنظیم مقررات، پنج بخش دارد که مهم‌ترین آنها حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات است که برای سال آینده بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده. یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش درآمدهای رگولاتوری خواهد شد، گران شدن قیمت هر پیامک است. در لوایح بودجه سال‌های گذشته یک تومان به قیمت هر پیامک افزوده شده و درآمد حاصل از آن صرف اموری مانند حمایت از کودکان خیابانی می‌شد؛ اما در بند «ی» تبصره ۶ لایحه بودجه سال آینده ۳ تومان به قیمت پایه هر پیامک افزوده شده است که ۵۰۰ میلیارد تومان آن به شبکه ملی اطلاعات اختصاص خواهد یافت.

برآورد درآمد دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۱

برآورد درآمد دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۱

پس از رگولاتوری، شرکت زیرساخت پرآمدترین زیرمجموعه وزارت ارتباطات است که سال آینده بیش از ۶۴۹ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت. هرچند این رقم نسبت به لایحه سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دارد، اما مقایسه آن با اعداد درآمدی سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد ارقامی که رگولاتوری از اپراتورها دریافت می‌کند، بسیار بیشتر از فروش پهنای باند است.در کنار این بخش‌ها، دستگاه‌های دیگر زیرمجوعه وزارت ICT در سال آینده افزایش درآمد خواهند داشت که البته با توجه به تورم، موضوع مهمی به شمار نمی‌رود. در میان تنها موزه ارتباطات است که مانند تمامی سال‌های گذشته ۵ میلیون تومان برای آن درآمد نظر گرفته شده که معلوم نیست تا چه اندازه محقق می‌شود.

در کنار این دستگاه‌ها، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از اجزای اکوسیستم حاکمیتی ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده مانند سال جاری ۱۰۰ میلیون تومان درآمد از محل مجوزهایی که ارائه می‌دهد خواهد داشت.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper