چرا زنان کمتر سراغ راه انداختن کسب وکار می روند؟

کسب وکارهای نوپا فرصتی برای کاهش نرخ بیکاری زنان

 
 
زنان و کسب و کارهای نوپا

کسب وکارهای نوپا به یکی از حوزه های پرطرفدار در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور تبدیل شده است. اما آیا امید وجود دارد که با تسهیل حضور زنان در این بخش، نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده در کشورها کاهش پیدا کند؟

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، در سطح جهان بیش از ۱۲۶ میلیون زن کارآفرین کسب وکار خود را شروع کرده و ۹۸ میلیون نفر از زنان کسب وکار خود را برای ایجاد فرصت های شغلی در جوامع محلی خود توسعه داده اند. با این حال سهم ایران در کاهش نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده نشان می دهد نرخ کارآفرینی زنان در کشورمان مناسب نیست. براساس گزارشی که مرکز آمار در سال ۹۸ از بیکاری زنان و مردان منتشر کرده، نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است.

گزارش های استاتیستا نشان می دهد درنیمه نخست سال ۲۰۱۹، بیش از ۲۳۰۰ سرمایه گذاری در کسب وکارهای نوپا در شهرهای مختلف در سراسر قاره اروپا، با ارزشی در حدود ۱۶٫۹ میلیارد یورو ثبت شده است. اگرچه کسب وکارهای نوپا از نظر ارزش وزن کمی در اقتصادها دارند اما به طور متوسط ۱۷ درصد اشتغال در کشورهای اروپایی را تامین می کنند و به طر تقریبی، نسبت به ۲۲ درصد شغلی که از بین می برند، ۵۲ درصد شغل ایجاد می کنند.

کسب وکارهای نوپا به یکی از حوزه های پرطرفدار در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور تبدیل شده است. اما آیا امید وجود دارد که با تسهیل حضور زنان در این بخش، نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده در کشورها کاهش پیدا کند؟

کسب و کارهای نوپا ابزار مبارزه با نابرابری جنسیتی

ورود زنان به حوزه کسب وکارهای نوپا علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی-اجتماعی محلی می تواند تاثیر بسیار مهمی بر رشد و توسعه پایدار کشورها بگذارد. با این حال، چالش های زیادی برای توسعه کسب وکارهای نوپا و استارتاپی توسط زنان وجود دارد. زنان نسبت به مردان با محدودیت های بیشتری در این زمینه رو به رو می شوند. موقعیت اجتماعی ضعیف زنان، نابرابری ها و هنجارهای جنسیتی، مشکلات ارائه ضمانت نامه و وثیقه نامه ملکی، تقسیم ناعادلانه کار، سرمایه اولیه کمتر، اعتماد به نفس پایین، مسائل فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی، محدودیت های جسمی و تعصبات و کلیشه های جنسیتی، از مهم ترین چالش های زنان کارآفرین است. علاوه بر این تعارض بین وظایف منزل و مراقبت از فرزندان با فعالیت های کسب وکار هم در فعالیت های کارآفرینانه نوپا بسیار موثر است.

یک بررسی ایرانی راه های تسهیل ورود زنان به حوزه کسب وکارهای نوپا را آغاز کرده است. از مهم ترین یافته های این بررسی لزوم توانمندسازی چندگانه است که با عوامل برانگیزاننده ای مثل فرهنگ سازی کسب وکار، توسعه قابلیت های فردی و عوامل تسهیل کننده ای مثل یادگیری هدفمند و تقویت تعاملات اجتماعی به دنبال تحریک، تشویق، انگیزش و در نهایت توسعه مهارت ها و توانمندی های درون زاست. یافته های این تحقیق می گوید فرهنگ سازی کسب وکار به معنای شناخت فضای کسب کار، آشنایی با اصول کسب وکار، برنامه ریزی بلند مدت، هدفگذاری دقیق و روشن و خلاقیت و نوآوری از اهمیت به سزایی در تسهیل ورود زنان به کسب و کارهای نوپا برخوردار است. هم چنین شاخص های توسعه قابلیت های فردی از جمله اعتماد به نفس، استقلال طلبی، ریسک پذیری، مدیریت استرس و صبر و بردباری در این بین، نقش مهمی ایفا می کند.

برای مطالعه بیشتر مقاله «ارائه چارچوبی برای ورود موفق دختران دانشجو به حوزه کسب وکارهای نوپا» را بخوانید. این مقاله در نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی در تابستان ۱۴۰۰ منتشر شده است.

 
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper