جست وجو و تغییر قیمت گران تمام نمی شود

کمک اینترنت به کاهش هزینه بنگاه های اقتصادی

 
 
اقتصاد دیجیتال

هزینه اقتصادی خریدن چیزی، صرفا قیمتی نیست که برای آن پرداخت می کنید. فرایند پیدا کردن چیزی که می خواهید و اطمینان از اینکه به شکل رقابتی قیمت گذاری شده، هزینه های خودش را دارد و گاه گران است. اینترنت این هزینه ها را کاهش داده است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، در اقتصاد، حتی تغییر قیمت ها هم هزینه دارد. این هزینه، به هزینه منو در اقتصاد معروف شده است. چرا؟ اقتصاددانان می گویند اگر یک رستوران مجبور شود قیمت غذایش را تغییر دهد، باید برای چاپ دوباره منو، هزینه کند. دیگر بنگاه های اقتصادی هم، زمانی که بخواهند قیمت های خود را افزایش یا کاهش دهند، باید هزینه قابل توجهی پرداخت کنند. به دلیل هزینه منو، بنگاه ها نسبت به تغییر قیمت های خود بی میلند.

همین جاست که مسئله قیمت های چسبنده به میان می آید و بازار محصولات این بنگاه ها در وضعیت نامتعادلی قرار می گیرد. در جهانِ پس از ظهور اینترنت، هزینه منو به شدت کاهش یافته است چراکه با یک کلیک موس می توان قیمت را تغییر داد و این مسئله با بیشتر نگه داشتن بازارها در وضعیت تعادل کامل تر، کارایی را بالاتر می برد.

هزینه اقتصادی خریدن چیزی، صرفا قیمتی نیست که برای آن پرداخت می کنید. فرایند پیدا کردن چیزی که می خواهید و اطمینان از اینکه به شکل رقابتی قیمت گذاری شده، هزینه های خودش را دارد و گاه گران است. ممکن است این هزینه مالی باشد، مثل هزینه رسیدن فیزیکی به محل بازار یا هزینه فرصتِ زمانی که صرف یافتن حقایق می شود. این هزینه را هزینه جست وجو می نامند. مردم به طور عمده تصمیم ها را بدون تمام اطلاعات مرتبط می گیرند که می تواند منجر به ناکارآمدی شود. اینجاست که کارآیی هزینه جست وجو معنا پیدا می کند. در جهانِ پس از ظهور اینترنت، هزینه جست وجو به شدت کاهش یافته و بنابراین تصمیم گیری آسان تر و بهتر شده است.

بعضی هزینه ها رخ داده اند و دیگر قابل برگشت نیستند. مثل هزینه تبلیغات یا پژوهش یک ایده تولیدی. این هزینه ها می تواند به عنوان مانعی در مسیر تازه واردها مطرح شود. چراکه اگر شکست بخورند، نمی توانند آن را جبران کنند. این هزینه ها را هزینه های برگشت ناپذیر می نامند. هزینه تراکنش، هزینه ای است که در فرایند خرید یا فروش، علاوه بر قیمت مبادله وارد می شود. اگر این هزینه را بتوان کاهش داد، ساوزکار قیمت با کارایی بیشتری عمل خواهد کرد.

یک هزینه مهم دیگر در علم اقتصاد، هزینه فرصت است. علم اقتصاد درباره استفاده بهتر از منابع کمیاب است و به همین دلیل هزینه فرصت نقشی اساسی در تضمین هدف علم اقتصاد ایفا می کند. هزینه فرصت به این معناست که یک نفر، زمانی که تصمیم می گیرد وکیل شود، نمی تواند زمان خود را برای انجام شغلی دیگر صرف کند یا مهارت های فوتبالی اش را بالا ببرد. این فرصت های از دست رفته، در ظاهر شاید هزینه ای نداشته باشد، اما زمانی که محاسبه کنید، اگر آن ها را پی می گرفتید به چه پولی می رسیدید، معنای دیگری پیدا می کند. هرچیزی یک هزینه فرصت دارد.

برای اینکه بیشتر درباره هزینه ها، درآمدها و انواع مفاهیم در علم اقتصاد بدانید، کتاب راهنمای علم اقتصاد را از دست ندهید. این کتاب توسط متیو بیشاپ در اکونومیست نوشته شده و در اتاق بازرگانی تهران، نشر امین الضرب ترجمه و منتشر شده است. فایل الکترونیک کتاب را اینجا دریافت کنید.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper