پایگاه خبری نشریه پیوست بررسی کرد:

کاهش سرعت اینترنت عمدی است یا به دلیل کمبود پهنای باند بین‌الملل

 
 
سرعت اینترنت

مشکل شرکت ارتباطات زیرساخت در افزیش پهنای باند اینترنت کشور که از سال گذشته آغاز شده بود و پر شدن ظرفیت لینک‌‌های بین‌الملل منجر به اختلال ادامه‌دار در اینترنت کشور و شکایت‌های متعدد کاربران از کیفیت و سرعت شده است و اکنون وزارت ارتباطات را به فکر چاره مشکل انداخته و امروز (۱۱ مهر) جلسه‌ای با حضور مدیران اپراتورهای ثابت و همراه و شرکت ارتباطات زیرساخت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای مشکل کمبود پهنای باند اینترنت کشور، برگزار شده است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار به نقل از پیوست، از سال گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند بین‌الملل دچار مشکل شده و این شرکت برای افزایش ظرفیت پهنای باند باید به صورت موردی از شورای عالی فضای مجازی مجوز بگیرد. گفته می‌شود شرکت زیرساخت در ماه‌های پایانی سال گذشته ۵۰ گیگابیت بر ثانیه به صورت موقت به پهنای باند کشور از سمت جنوب اضافه کرد. همچنین پس از عید ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه از سمت ترکیه خریداری شد و در نهایت ۱۵۰ تا ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه از سمت ارمنستان قرار است به ظرفیت پهنای باند افزوده شود.

به صورت کلی حدود هزار و ۳۰۰ گیگ از اینترنت کشور از سمت جنوب تامین می‌شود و بقیه پهنای باند مصرف از کشورهای ارمنستان و ترکیه وارد کشور می‌شوند و کارشناسان می‌گویند هر ماه بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش مصرف اینترنت در کشور رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد با توجه به متوقف شدن روند تامین پهنای باند و افزایش مصرف، ظرفیت اینترنت کشور به حد اشباع رسیده است.

مشکل تامین پهنای باند

براساس آنچه در گزارش عملکرد رگولاتوری آمده، پهنای باند بین‌الملل ایران در خرداد سال جاری به ۵ هزار و ۴۸۹ گیگابیت بر ثانیه رسیده است؛ اما اکنون اپراتورها می‌گویند این پهنای باند در ساعت‌ها اوج مصرف، جوابگوی نیاز کاربران نیست و در نتیجه سرعت و کیفیت به شکل محسوسی کاهش می‌یابد. براساس آنچه الگوی مصرف اینترنت در کشور نشان می‌دهد، هر ۶ ماه باید ۲۰ تا ۲۵ درصد به پهنای باند کشور افزوده شود. در آخرین گزارش رگولاتوری تعداد کاربران اینترنت همراه کشور ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ نفر و تعداد مشترکان اینترنت ثابت نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۵۰ اشتراک اعلام شده است.

ساعت‌های ۱۴ تا ۱۷ روز و ۲۱ تا ۲۴ شب، به عنوان پیک مصرف شبکه اینترنت به شمار می‌آیند و در این زمان‌ها ظرفیت اپراتورهای ثابت به صورت کامل پر شده و اپراتورهای همراه نیز دچار مشکل می‌شوند. در همین حال برخی کاربران معتقدند در روزهای پایانی هفته اختلال و کاهش سرعت اینترنت بیشتر از روزهای کاری هفته است. همچنین شکایت‌هایی از کاهش سرعت استفاده از اینستاگرام مطرح شده است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد اپراتورهای همراه و ثابت و شرکت حاکمیتی ارتباطات زیرساخت به دنبال یافتن راهی برای مدیریت شرایط موجود و رفع اختلال‌ها است.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper