پنجمین سامانه مشابهت جوی متون فارسی کشور با نام همتاجو، 6 بهمن‌ماه همزمان با افتتاحیه همایش بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی رونمایی خواهد شد.
رئیس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی در نشست خبری یکشنبه با اعلام این موضوع گفت: تاکنون چهار سامانه مشابه‌یاب متون فارسی در کشور وجود داشت که این سامانه‌ها در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) دانشگاه شهید بهشتی با نام مهتاب، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با نام سمیم نور و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با نام همانندجو راه‌اندازی شده است.
حبیب اله اصغری با بیان این که تمام این سامانه‌ها در زمینه تشخیص مشابهت‌های متنی، طراحی و تولید شده‌اند، افزود: سامانه همانندجو بیشتر بر متون پایان‌نامه‌های دانشجویی تمرکز دارد ولی سامانه همتاجو که قرار است چهارشنبه هفته جاری، ششم بهمن ماه رونمایی شود. عمدتا بر یافتن مشابهت‌های متنی در مقالات علمی و پژوهشی کشور متمرکز است.
دبیر همایش بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی، تشریح و بررسی راههای مقابله با سوءرفتارهای علمی را موضوع اصلی این همایش ذکر کرد و گفت: مباحث این همایش فراتر از سرقت علمی است و مقوله‌هایی مانند تغییر داده‌های دیگران بدون داشتن بن‌مایه‌های علمی، جعل داده‌ها، سایه نویسی (نوشتن مقاله یا تولیدات علمی به جای دیگران)، نویسنده مهمان (درج نام افرادی که هیچ نقشی در تولید مقاله نداشته‌‌‌اند)، انتشار دوباره اثر بدون اضافه شدن هیچ گونه اضافه شدن اطلاعات جدید و همچنین سرقت علمی را دربر می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در ایران هم مانند دیگر مناطق دنیا، هرجا که خلق ارزش صورت می‌گیرد، سرقت نیز به دنبال آن به وجود می‌آید و این پدیده ناپسند، از قرنها قبل نیز وجود داشته است.
اصغری با بیان اینکه بسیاری از سرقتها یا سوء‌رفتارهای علمی از سر ناآگاهی افراد و به صورت سهوی رخ می‌دهد، نقش آموزش دانشجویان و حتی اعضای هیئت علمی با مصادیق سوء‌رفتار علمی را در جلوگیری از این گونه رخدادها بسیار موثر دانست.
وی ساختاربخشی را دیگر راهکار پیشگیری از سرقتهای علمی برشمرد و گفت: تدوین مبانی و اصول قانونی و اخلاقی در انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی نیز به دانشگاهیان کمک می‌کند تا به این مرام نامه و ضوابط اخلاقی پایبند باشند.
رئیس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی ادامه داد: استفاده از فناوریهای روز و نرم‌افزارها و سامانه‌هایی که به کشف تخلفها و تقلبهای علمی کمک می‌کند نیز از دیگر عوامل موثر در کاهش این گونه تخلفات است.
به گفته وی همایش بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی در سه محور اصلی مبانی اخلاق در فضای مجازی، سیاستگذاری در حقوق مالکیت فکری و کاربرد ابزارها و سامانه‌های منطبق با فناوری اطلاعات در پیشگیری از سرقت علمی تدارک یافته است.
این همایش به همت پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات مخابرات برگزار می‌شود.

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper