معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه زمان خرج کردن از جیب دولت برای توسعه علم گذشته است بر ضرورت توسعه علم بر مبنای شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش ایرنا ، سورنا ستاری روز شنبه در آیین گشایش مرکز جامع سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و افتتاح مرکز پزشکی بازساختی این دانشگاه اظهارکرد: هزینه کردن از پول دولت برای تولید علم لذت ندارد، شرکت های دانش بنیان باید در این عرصه ورود جدی تر داشته باشند و برای تولید علم و ایجاد ثروت بر مبنای تولیدات علمی بیشتر بکوشند.

وی ادامه داد: استفاده از درآمدهای نفتی فرهنگ کار آفرینی را در کشور نابود می کند، تاکید ما بر توجه به استفاده از دانش و توسعه کارآفرینی با کاستن از اتکا به نفت و توجه به فکر و دانش افراد و شرکت های دانش بنیان است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه با پول دولت و پول نفت هزینه کردن در امور علمی و پژوهشی لذتی ندارد گفت : این مثل توسعه مسکن مهر است که با پول دولت مسکن ساخت ساخته شد و در کیفیت و رقابت پذیری آن حرف و حدیث ها بود.

ستاری با بیان این که در دولت تدبیرو امید 110 خدمت در حوزه علمی و پژوهشی به شرکت های دانش بنیان واگذار شده است گفت : ایجاد پژوهشکده ، توسعه پژوهش های علمی ، تولید علم و توجه به زیر ساخت های علمی باید از طریق ایجاد ثروت در شرکت های دانش بنیان دنبال شود ، ما 100 سال از پول نفت استفاده کرده ایم و در این عرصه نتیجه چندانی نگرفته ایم ، کار آفرینی و ایجاد اشتغال نباید متکی به درآمد نفت باشد .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بر لزوم توسعه پزشکی بازساختی و توجه بیشتر به علوم سلولی تاکید و خاطرنشان کرد: پزشکی بازساختی در کشور ما خیلی دیرهنگام شروع شده ، باید با شتاب دادن به فعالیت های علمی تاخیر در این زمینه جبران شود، هر چند شیب حرکت و رشد در این عرصه مثبت و پرشتاب است، سال گذشته کشورمان مقام 28 جهانی و امسال رتبه 15 جهانی را در این زمینه به دست آورده است .

ستاری در ادامه با بیان اینکه 42 مرکز علمی در کشور در حوزه سلول های بنیادی کار می کنند گفت : 60 شرکت دانش بنیان در این عرصه فعال است ، اما فعالیت ها باید بسیار بیشتر باشد ، شتاب در این عرصه باید رشد 10 درصدی در هر هفته باشد ، سالانه به یک هزار درصد رشد در عرصه سلول های بنیادین نیاز داریم تا به جایگاه مطلوب دست یابیم .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه هر روز حوزه های جدید در عرصه پزشکی بازساختی مطرح می شود گفت : آینده این عرصه و آینده مهندسی ژنتیک در کشور ما درخشان است ، هر چند از نظر تجهیزات در عرصه ژنتیک و مهندسی ضعف داریم اما می توان با استفاده از ظرفیت های علمی در این عرصه به رشد دوچندان دست یافت .

وی برلزوم ایجاد ارتباط بین بخشی بین حوزه های مختلف علمی تاکید کرد و گفت : با دیوار کشیدن بین رشته های علمی نمی توان دانش افزایی کرد ، دیوارها را برداریم و بگذاریم علوم ارتباط جامع تری داشته باشند ، هنر ، مهندسی و پزشکی هر گاه با هم جمع شوند میتوانند با محوریت شرکت های دانش بنیان ایجاد ثروت کنند .

دکتر ستاری با بیان اینکه علوم انسانی در این زمینه بسیار راهگشا است گفت : ما در سالها اخیر روی علوم انسانی و رشد آن تمرکز خوبی داشته ایم ، استفاده از ظرفیت های علوم انسانی در ایجاد ثروت و تولید علم بسیار موثر است ، علوم انسانی باید در کنار علوم پزشکی و پزشکی بازساختی قرار بگیرد تا به رشد دوچندان در این عرصه برسیم .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز و توجه مسئولان این دانشگاه به تولید علم و فناوری تقدیر کرد و گفت: مرکز سلول های بنیادی در شیراز باید محل زایش و تولید علم باشد ، زایش شرکت های دانش بنیان و ایجاد بستر توسعه علمی باید در این مرکز کلید بخورد ، مثل همه دانشگاههای جهان که اتکای خود را به درآمد دولت کم کرده اند ما هم باید همین راه را برویم ، هاروارد و استنفورد سالها قبل از ما این راهها را تجربه کرده اند ، کمک مالی دولت به این دانشگاهها زیر 10 درصد است .

ستاری با اعلام آمادگی برای کمک به شرکت های دانش بنیان و حرکت علمی کشور در شیراز افزود: شیراز از دیرباز مرکز علوم پزشکی و تولید علم بوده است، کشورهای حاشیه خلیج فارس درمان در شیراز را بر درمان در اروپا ترجیح داده اند باید به این روند تداوم بخشیم و جایگاه شیراز را در تولید علم ارتقا دهیم .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری شنبه در سفر به استان فارس نمایشگاه توانمندی های شرکت های دانش بنیان استان فارس را افتتاح کرد. بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این نمایشگاه، 144 محصول و دستاورد 86 شرکت دانش بنیان استان فارس در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

افتتاح اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز و نخستین آزمایشگاه دانش آموزی سلولهای بنیادی، پزشکی بازساختی وکشت بافت گیاهی فارس و شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و اشتغال استان فارس از برنامه های دکتر ستاری در سفر به شیراز است.

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper