نخستین نشست مشترک همکاری های علمی و پژوهشی ایران و ایتالیا روز چهارشنبه با حضور وزرای علوم دو کشور و با امضای یک بیانیه مشترک در دانشگاه شهید بهشتی تهران گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، نخستین نشست دو روزه همکاری های علمی و پژوهشی ایران و ایتالیا با حضور محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری کشورمان و خانم «والریا فدلی» وزیر آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا با امضای یک بیانیه مشترک آغاز شد. فدلی سه شنبه شب در صدر یک هیات 150 نفره متشکل از مسوولان دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و شرکت های ایتالیایی به ایران سفر کرد.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان با اظهار خرسندی از برگزاری این نشست گفت؛ ایران و ایتالیا دو کشور با تمدن دیرینه و فرهنگ ساز هستند که در طول تاریخ همواره ارتباط خوب و منطقی داشته اند و احترام به ملت یکدیگر را مد نظر قراز داده اند. وی با بیان این که دو ملت بزرگ ایران و ایتالیا دارای ظرفیت های بزرگ برای همکار های فیمابین هستند، افزود: این قابلیت ها به طور حتم می تواند برای رشد و تعالی مردمان خود مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهارکرد: امضای یادداشت تفاهم علمی ایران و ایتالیا در شهریور 1394 و تشکیل کمیته مشترک علمی فیمابین و ارتباط دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دو کشور در کنار روابط عمیق فرهنگی و عزم دو کشور برای توسعه همکاری های علمی و فناوری پشتوانه فعالیت های کنونی و آتی دو کشور محسوب می شود.

فرهادی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در تمام زمینه ها با ایتالیا افزود: ما معتقدیم همکاری در بخش علم و فناوری که مخاطب اصلی آن قشر تحصیل کرده، نخبه و توانا می باشد، بستر مناسبی برای رشد این همکاری ها است. وی با بیان این که ما به لحاظ برخورداری از نیروی انسانی توانمند و تحصیل کرده در گذشته با چالش های جدی مواجه بوده ایم، خاطرنشان کرد: سیاست های کلان توسعه آموزش عالی کشور ما در واقع 35 سال پیش آغاز شد و محوریت این سیاست گذاری ها بر افزایش آگاهی مردم و مسوولان در توسعه مبتنی بر رشد علمی و سپس تربیت نیروی انسانی توانمند بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه تاکید کرد: امروزه ایران اسلامی نه تنها در بین کشورهای منطقه بلکه در بین کشورهای توسعه یافته نیز به لحاظ شاخص رشد نیروی انسانی در جایگاه بالایی قرار دارد و بدون شک در بین کشورهای منطقه مستحکم ترین نظام آموزش عالی را پایه گذاری کرده است.

وی در عین حال ادامه داد: ایران با وجود برخورداری از شاخص های افتخارآفرین در بخش های مختلف علمی همچنان در چند محور از جمله ارتباط دانشگاه با صنعت، تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات علمی از سوی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و همچنین ایجاد اشتغال بر مبنای دانش و نوآوری احتیاج به کسب تجربه از برخی کشورها دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که همکاری های علمی و تحقیقاتی بین دو کشور ایران و ایتالیا با برداشتن گام های عملی و شتاب بخشیدن بین تمامی سطوح با وجود اراده سیاسی قوی موجود هر چه بیشتر توسعه یابد. خانم «والریا فدلی» نیز در این نشست امضای بیانیه مشترک علمی بین دو کشور ایران و ایتالیا را بسیار مهم دانست و گفت: با امضای تفاهم نامه های بین دو کشور همکاری علمی و تکنولوژی ایران و ایتالیا وسعت پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: اهمیت سیاسی همکاری های بین دو کشور ایران و ایتالیا با سفر رئیس جمهوری روحانی به ایتالیا در ژانویه 2016 و همچنین در ادامه سفر نخست وزیر ایتالیا به عنوان نخستین رهبر بازدید کننده از ایران پس از برجام مورد تاکید قرار گرفت. وی با اشاره به حضور هیات 150 نفری بخش های مختلف علمی و پژوهشی و دانشگاهی و فناوری ایتالیا در کشورمان برای حضور در نخستین نشست مشترک همکاری های علمی و پژوهشی ایران و ایتالیا افزود: البته این مسیر قبلا با امضای 112 توافقنامه بین مراکز دانشگاهی دو کشور گشایش یافته بود.

وی ضمن تبریک بابت رشد و پیشرفت علمی کشورمان و همچنین با اشاره به برخی از توافقنامه هایی که در طول چند سال اخیر بین بخش های مختلف علمی و فرهنگی دو کشور شکل گرفته است، خواستار همکارهای هر چه بیشتر و ایجاد زمینه برای توسعه روابط علمی و پژوهشی با بخش های مختلف علمی و پژوهشی کشورمان شد.

در این نشست، علاوه بر مسوولین دانشگاهی ایتالیا، مدیران علمی شهر ناپل و شورای ملی تحقیقات این کشور نیز شرکت دارند. انتقال فناوری، تجربیات و دانش روز به داخل کشور، ایجاد بازار مشترک و انتقال و فروش تکنولوژی های توسعه یافته دو کشور و همچنین حضور در عرصه بین المللی از دیگر اهداف برگزاری این نشست است.

موضوعات این نشست شامل علوم زیستی، کشاورزی و موادغذایی، انرژی، حمل و نقل، شیمی سبز، هوافضا، محیط زیست و فناوری های تمیز، شهرهای هوشمند و بخش های جدید فناوری اطلاعات، آموزش و توسعه مهارت و گردشگری و میراث فرهنگی است. هیات ایتالیایی در سفر دو روزه خود از تهران از چند دانشگاه و مراکز تحقیقاتی کشورمان نیز بازدید خواهد داشت.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper