با شلیک ماهواره ارتباطی «شی جیان 13» چین به فضا، عصر جدیدی از پرتاب‌ ماهواره‎های مخابراتی برای این کشور آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، چین که برای نخستین بار ماهواره مخابراتی با ظرفیت بالای خود را با یک فروند راکت «لانگ مارچ ۳ بی» به فضا فرستاد موفق شده است توان مخابراتی خود را به شکل قابل توجه و چشمگیری افزایش دهد.

آکادمی فناوری فضایی چین که این ماهواره را ساخته، آن را یک ماهواره چهار و نیم تنی توصیف کرده است که عمر ۱۵ ساله دارد و در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از زمین قرار می گیرد.

همچنین اعلام شده که توان مخابراتی این ماهواره برابر با مجموع توان همه ماهواره‎های مخابراتی ساخت چین است که می تواند با گذر از هرگونه محدودیت جغرافیایی؛ با هواپیماها، قطارهای سریع‎السیر، خودروها و کشتی ها ارتباط برقرار کند.

این ماهواره دو روز پیش از مرکز ماهواره ای «شی چانگ» در استان «سی چوان» در جنوب غرب چین راهی فضا شده است. این ماهواره با سامانه های پیشرفته ای که دارد می تواند ۲۰ گیکابایت اطلاعات را در هر ثانیه به زمین منتقل کند و قوی ترین و پر سرعت ترین ماهواره ای می باشد که چین تاکنون ساخته و پرتاب کرده است.

«شی جیان ۱۳» به گفته طراحان آن می تواند در جریان گردش در مدار خود پالس های الکتریکی ایجاد کند و برای پرتاب آن سوخت کمتری نیز مصرف شده است. بیشتر ماهواره ها از سوخت های بیشتری در جریان پرتاب و گردش در مدار استفاده می کنند که این باعث می شود سوخت، ظرفیت بالایی از آنها را در اختیار بگیرد.

برای انتقال داده ها در این ماهواره از سامانه های «دی اف اچ ـ ۳ بی» استفاده شده است که بنا بر گزارش آکادمی فناوری فضایی چین، شمار زیادی از کشورهای در حال رشد خواهان داشتن این سامانه هستند. این آکادمی تاکنون برای هفت کشور ماهواره های مخابراتی ساخته است که از جمله می توان به لائوس، پاکستان و ونزوئلا اشاره کرد و بزودی ۱۰ ماهواره دیگر را نیز به کشورهای دیگر صادر خواهد کرد. با این وصف گزارش نشان می دهد که چین هنوز از لحاظ ظرفیت و انتقال داده ها و فناوری ساخت ماهواره های مخابراتی عقب تر از کشورهای اروپا و آمریکا قرار دارد.

انتظار می رود که اولین ماهواره نسل جدید مخابراتی چین به نام «شی جیان ـ ۱۸» در ماه ژوئن امسال (خرداد - تیر) با یک فروند راکت «لانگ مارچ ۵» که از نوع راکت های سنگین وزن است از مرکز ماهواره «ون چانگ» در استان «های نن» در جنوب چین پرتاب شود. صنایع مخابراتی در چین به سرعت در حال توسعه است و تعداد مخاطبان چینی پخش زنده به بیش از 70 میلیون نفر رسیده‎ است.

علاوه بر آن، خدمات مخابراتی و ماهواره‎ای چین به بیش از 30 کشور و منطقه در سراسر جهان نیز ارائه می‎شود. چین در حال حاضر ۱۶ ماهواره مخابراتی فعال دارد.

این کشور که برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند، در سال 2015 میلادی 19 ماموریت فضایی داشت و بیش از 20 ماموریت فضایی در سال 2016 انجام داد.

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper