به گزارش ایلنا، معاون امنیتی وزیر کشور و رییس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد دستورالعملی برای استفاده از فضای مجازی در انتخابات تدوین و به فرمانداری ها ابلاغ شده تا آن را در اختیار نامزدها قرار دهند که به نظر می رسد این دستورالعمل، همان مصوبه شورای عالی فضای مجازی باشد. همچنین در عین حال کمیته تعیین مصادیق مجرمانه نیز در حال تدوین دستورالعمل استفاده از تلگرام در فضای مجازی است و قرار است نتایج آن به زودی اعلام شود.

کاندیداها، مسئول تکذیب فعالیت های غیر رسمی

معاون امنیتی وزیر کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امنیت انتخابات خط قرمز کشور است، گفت: مردم به اخبار کانال های غیر رسمی اعتماد نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین ذوالفقاری گفت: در فضای مجازی عده ای به نام های مختلف فعالیت می کنند. اگر کاندیداها فعالیت های غیر رسمی این گروه ها را اعلام نکنند و تکذیبیه ندهند، با آنها برخورد خواهد شد؛ چرا که آنها مسئولیت دارند. در سیستم مشخص شده هر کاندیدایی اگر می خواهد در فضای مجازی فعالیت کند و به تبلیغ بپردازد، باید مشخصات دقیق کانال و کدهای مربوطه را برای ما ارسال کند و ادمین های کانال ها باید طبق قانون به ما معرفی شوند در غیر این صورت فعالیت آنها غیرقانونی است.

ذوالفقاری افزود: مردم به بیانیه و اطلاعیه هایی که از کانال های غیر رسمی منتشر می شود، اعتماد نکنند. برای مثال ممکن است در فضای مجازی عده ای اعلام کنند کاندیدایی انصراف داده یا به نفع دیگری کنار رفته باشد، این مسایل تنها در صورتی صحت دارد که از کانال مشخص شده و رسمی منتشر شود.

معاون امنیتی وزیر کشور گفت: امنیت انتخابات خط قرمز کشور است و همه مسئولان روی اولویت امنیت تاکید دارند؛ لذا هر خط و جریانی که بخواهد امنیت انتخابات را خدشه دار کند, به شدت مقابل آنها می ایستیم و با آنها برخورد می کنیم. از طرفی در فضای مجازی منشور اخلاقی، ملاحظات کشور و امنیت ملی تعیین شده و همه موارد آن به فرمانداری های سراسر کشور اعلام شده تا به کاندیداها اعلام شود.

وی در ادامه گفت: فضای نقد با فضای تخریب متفاوت است و در قانون نیز برای تخریب کنندگان کشور جرائم مشخص شده و در ستادهای مشخص به تخلفات رسیدگی و برخورد خواهد شد. کاندیداها در چارچوب قانون و اخلاق رقابت های انتخاباتی را دنبال کنند تا یک انتخابات منطقی و قانونی در کشور داشته باشیم.

شرایط تبلیغات در کانال های تلگرامی

علی اکبر شیرکوند، معاون مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت وگو با فارس با بیان اینکه تاکنون 6200 کانال تلگرام و هزار صفحه اینستاگرام در سامانه مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد ثبت نام کرده اند، گفت: کاندیداهای انتخابات فقط باید در کانال ها و صفحات مجوزدار و قانونی تبلیغات کنند.

وی ادامه داد: آخرین تمدید مرکز رسانه های دیجیتال درباره ثبت نام کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی مربوط به 15 اسفند سال گذشته است، اما ثبت نام ها در این سامانه همچنان ادامه دارد و در این رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال این وزارتخانه باید تصمیم گیری نهایی را انجام دهند.

شیرکوند در ادامه گفت: کانال های ثبت شده تلگرامی حق انتشار تبلیغات به ویژه تبلیغات انتخاباتی را دارند و نیازی به دریافت مجوز قانونی تحت عنوان کانون های تبلیغاتی را ندارند.

وی گفت: براساس قانون، تمام کاندیداهای انتخاباتی موظف هستند در کانال های مجوزدار و ثبت شده تبلیغات خود را انجام دهند و حق تبلیغات در کانال های غیرقانونی را ندارند که این موضوع به صراحت در دستورالعمل و مصوبه شورای عالی فضای مجازی و ابلاغیه رییس این شورا بیان شده است.

کمیته فیلترینگ به منظور نظارت وارد می‌شود

هم زمان با تلاش وزارت کشور و شورای عالی فضای مجازی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی، عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد این کمیته هم دستورالعمل استفاده از تلگرام در فضای مجازی را تدوین کرده است.

رمضانعلی سبحانی فر در حالی که اعلام نکرد چرا کمیته فیلترینگ تنها برای تخلف در تلگرام دستورالعمل نوشته است، گفت: دستورالعمل استفاده از تلگرام در انتخابات اردیبهشت ماه در این کمیته تدوین شد.

سبحانی فر در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه این کمیته درباره نحوه استفاده افراد و گروه ها از تلگرام در انتخابات پیش رو جلسه ای دو ساعت و نیمه داشت، افزود: در روزهای آینده نتیجه این جلسه اعلام می شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد افراد و گروه ها در استفاده از تلگرام اصول و ضوابط انتخابات را رعایت کنند، ادامه داد: توهین و افترا در کانال های تلگرامی رصد می شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با اعلام اینکه دستورالعملی درباره استفاده از تلگرام در انتخابات پیش رو تدوین شده است، ادامه داد: براساس ماده قانونی پیش بینی شده، اگر افرادی بخواهند به کاندیدا یا داوطلبان انتخابات توهین کنند، قطعا با آنها برخورد می شود.

عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خاطرنشان کرد: دستورالعمل تهیه شده درباره نحوه استفاده از تلگرام در انتخابات پیش از آغاز تبلیغات در روزهای آینده ابلاغ می شود.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخورد با کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی افزود: برخورد با این کانال ها و صفحات بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و این کار بر عهده پلیس فتا نیروی انتظامی است و همین که این کانال ها و صفحات، غیرقانونی باشد، پلیس فتا می تواند و باید راسا اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper