فیزیکدان اتمی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت دفاع جدی رسانه های داخلی از عملکرد هسته ای دولت، نقش رسانه ها را در احقاق حقوق جمهوری اسلامی ایران و خنثی سازی تبلیغات منفی علیه اقدامات صلح آمیز هسته ای کشور را بسیار موثر توصیف کرد.

دکتر علی معافی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: امروز شاهد مغلطه رسانه های غربی درخصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران هستیم؛ به طوری که این رسانه ها از عدم آگاهی مردم نسبت به این مساله، سوءاستفاده می کنند و ما هم رویکرد منفعلانه ای در پیش گرفته ایم و اطلاع رسانی مناسبی نداریم.

وی به نقش تاثیرگذار تصویرسازی رسانه ها در معادلات و رخدادهای بین المللی اشاره کرد و گفت: همین چند روز قبل شاهد بودیم آمریکا که انواع سلاح ها را در اختیار تروریست های سوریه قرار می دهد، با متهم کردن سوریه به استفاده از سلاح های شیمیایی، به این کشور حمله موشکی کرد و رسانه های همسو در فضای بین المللی نیز از این اقدام حمایت کردند.

معافی خاطرنشان کرد: در صورتی که هوشیار نباشیم ممکن است این اتفاق در ابعاد هسته ای برای ما هم پیش بیاید و همواره باید این احتمالات را درنظر بگیریم و برای جلوگیری از آن، برنامه ریزی و مراقبت داشته باشیم.

وی سابقه ساخت اولین سلاح هسته ای دنیا در بیش از 75 سال قبل را یادآور شد و گفت: استفاده مخرب از فناوری هسته ای، موضوع جدیدی نبوده، ساختن بمب هسته ای هنر نیست و ایران نیز به دنبال استفاده صلح آمیز از این فناوری در حوزه های مختلف همچون پزشکی، صنعتی و کشاورزی است؛ در حالی که رسانه های مسلط بین المللی، دنیا را از سلاح هسته ای می ترسانند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: درحالی حساسیت های زیادی متوجه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در دنیا است که عربستان در زمینه هسته ای سازی برق در منطقه پیشتاز است و کشورهای قطر و امارات متحده عربی نیز در رتبه های بعد از آن قرار دارند و برخی کشورهای منطقه، سال ها است به سلاح های اتمی مجهز شده اند و هیچ حساسیتی در قبال آنها ایجاد نمی شود.

وی با مرور برخی تعهدات ایران در قالب برجام اظهار کرد: طبق تعهدات کشورمان در برجام، وقتی حق غنی سازی به رسمیت شناخته می شود، ایران باید در راستای فعالیت های صلح آمیز هسته ای قدم بردارد، اما نکته اینجا است که تشخیص صلح آمیز بودن با کیست و ما به عنوان کشوری که می خواهیم از یک طرف، محکوم نشویم و از طرف دیگر به دانش و فناوری هسته ای برسیم، در این زمینه تا کجا می توانیم پیش برویم؟

دبیر کمیته ویژه توسعه فناوری اپتیک، لیزر، بیوفوتونیک و ساختارهای میکرونی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ایران می خواهد مانند همه کشورهای دیگر جهان از فناوری هسته ای برای کاربردهای پزشکی و درمانی، کشاورزی، هواشناسی، اکتشاف معادن، تصویربرداری پزشکی و عرصه های جدید دانشی استفاده کند و از جدیدترین فناوری های روز بهره گیرد.

وی با یادآوری سابقه رفتارهای غیرمنصفانه کشورهای غربی در قبال فعالیت های هسته ای ایران گفت: تجربه نشان داده است هرجا ما عقب نشینی کردیم آنها جلوتر آمده اند و الان جای نگرانی وجود دارد که به بهانه های واهی طی چندسال آینده، غنی سازی لیزری را جزء فناوری های ممنوعه برای کشورمان قرار دهند؛ بنابراین باید مطالبات به حق خود را در فضای مذاکرات سیاسی و رسانه ای دنبال کنیم.

این فیزیکدان اتمی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کشورهای غربی در برجام متعهد شدند که در صورت تعطیلی سایت فردو از سوی ایران، مرکز پیشرفته تحقیقات هسته ای را به جای آن بنا کنند که رسانه ها باید تحقق این موضوع مهم را به عنوان یکی از مطالبات جدی ایران مطرح کنند.

وی ادامه داد: ما نباید در مقابل خواسته های به حق کشور خود در مجامع بین المللی سکوت کنیم و در همین راستا، سایت فردو باید به مرکز پیشرفته بین المللی تحقیقات هسته ای تبدیل و ایران در راستای فعالیت های صلح آمیز هسته ای که تولید برق هسته ای، پزشکی هسته ای، کشاورزی هسته ای و تصویربرداری هسته ای از مهمترین آنها است، از حمایت های بین المللی برخوردار شود.

این استاد دانشگاه خواستار تفکیک مباحث علمی، صنعتی و نظامی فعالیت های هسته ای از یکدیگر شد و گفت: افرادی که در فضای علمی کار می کنند نباید نگران باشند که به مسائل غیرعلمی متهم شوند و این فضاسازی های تبلیغاتی نباید مانع پیشرفت های علمی و فناورانه ما شود.

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper