یک ارائه دهنده اینترنت با تشریح مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تخفیف ۵۰ درصدی ترافیک داخلی و محاسبه حجم مصرفی کاربران طبق مجموع آپلود و دانلود گفت: مشترکان در ازای خرید بسته اینترنت به میزان ۲ برابر حجم خارجی، حجم داخلی دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، محمدعلی یوسفی‌زاده در یک نشست خبری در پاسخ به سوال فارس درباره روش اعمال تخفیف 50 درصدی استفاده از سایت‌های داخلی نسبت به سایت‌های خارجی از 15 اسفند گفت: رویکرد این مصوبه ترغیب مشترکان به استفاده از سایت‌های داخلی و اولویت‌بخشی به ترافیک داخل نسبت به خارج است.

این ارائه دهنده اینترنت تصریح کرد: روش اجرای این مصوبه به این شکل است که مشترک در خرید بسته حجم اینترنت به میزان 2 برابر حجم ترافیک خارجی، حجم ترافیک داخلی دریافت می‌کند و برای مثال در صورت خرید یک گیگ ترافیک بین‌الملل، 2 گیگ ترافیک داخلی به کاربر توسط شرکت ارائه می‌شود. وی تأکید کرد: هدف از این مصوبه جهت‌گیری فرهنگ مصرف به سمت ترافیک داخلی در طولانی‌مدت است.

یوسفی‌زاده تصریح کرد: در گذشته شرکت‌های اینترنتی امکاناتی را برای تمایز بین ترافیک داخلی و خارجی برای کاربران خود فراهم کرده بودند که در این روش شرکت‌های اینترنتی اسپانسر دیتا جذب می‌کردند به این صورت که طی قرارداد شرکت اینترنتی با ارائه دهندگان بزرگ محتوا، ترافیک مصرفی سایت مربوطه برای کاربران رایگان می‌شد و در پشت این اقدام، قردادی بین شرکت اینترنتی و شرکت محتوایی منعقد می‌شد.

این ارائه دهنده اینترنت گفت: اما روش اسپانسر دیتا برای حجم زیاد ترافیک مصرفی کاربرد ندارد و از این پس مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات الگوی اجرا خواهد بود. وی تاکید کرد: در حال حاضر 200 سایت از پر ترافیک‌ترین سایت‌های داخلی برای استفاده کاربران ارائه شده است.

* تشریح میزان تاثیر تغییر روش محاسبه حجم مصرفی و احتساب قیمت آپلود

یوسفی‌زاده در پاسخ به سئوال دیگر فارس درباره میزان تأثیر دستورالعمل محاسبه ترافیک مصرفی کاربران براساس مجموع ترافیک آپلود و دانلود در قیمت اینترنت کاربران نهایی گفت: این تغییر روش محاسبه بیشتر از تاثیر درآمدی، تاثیر فنی دارد. وی توضیح داد: در گذشته این روش اجرا تنها برای شرکت‌های خصوصی اجرا می‌شد و درباره شرکت مخابرات صادق نبود.

به گفته وی، اگرچه عدم محاسبه ترافیک آپلود برای شرکت‌های اینترنتی ضرر مالی داشت اما بیشتر از آن تاثیر فنی بر کیفیت شبکه گذاشته بود. وی توضیح داد: برای مثال، برخی کاربران اینترنت روی شبکه ترافیک دوربین ارسال می‌کردند که این ترافیک بر کیفیت شبکه تاثیرگذار بود و گاهی در شبکه اختلال ایجاد می‌کرد. علاوه بر این تفکیک هزینه آپلود و دانلود برای شرکت مشکلاتی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میزان آپلود کاربران معمولی در مجموع حجم مصرفی بسیار کم است این مصوبه برای کاربران عادی تاثیر چندانی ایجاد نمی‌کند.

* علت اختلال‌های مقطعی در سایت‌های خارجی

یوسفی‌زاده همچنین در پاسخ به سئوال دیگر فارس درباره اختلال مقطعی اخیر در دسترسی برخی مشترکان شرکت‌های اینترنتی به محتوای سایت‌های خارجی علیرغم دسترسی به محتوای سایت‌های داخلی گفت: از این پس با تغییرات ایجاد شده در شبکه زیرساخت ارتباطات کشور و قرار گرفتن مراکز تبادل ترافیک و مراکز توزیع ترافیک در شبکه زیرساخت برای تفکیک پهنای باند داخلی از خارجی ممکن است چنین اختلالاتی ایجاد شود.

وی گفت: اما این اختلال‌ها بسیار جزئی است و مقطعی خواهد بود و به دلیل اینکه دسترسی به مراکز توزیع شده محتوا از چندین مسیر فراهم شده، به سرعت رفع می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper