عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه خرید کالای ایرانی سبب ارتقای کیفیت آن می شود، گفت: حمایت از خرید کالای ایرانی در حوزه پژوهش از سوی نهادهای حمایت کننده داخلی شروع شده است.

کتر حسین عزیزی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص پویش خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی برای حمایت از خرید کالای ایرانی اظهار کرد: حمایت از خرید کالای ایرانی، اقدام شایسته ای است که نهادهای حمایت کننده داخلی آغاز کرده اند و افراد را به این سمت سوق می دهند. وی بیان کرد: نمایشگاه ساخت ایران نیز که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سالانه برگزار می شود، نمونه ای از حمایت های نهادهای دولتی در راستای حمایت از خرید کالای ایرانی است.

عزیزی ادامه داد: نمایشگاه ساخت ایران به شرکت هایی که تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه پژوهش می سازند، فرصت می دهد که تجهیزات خود را در معرض دید عموم و محققان قرار دهند و اگر دانشگاه ها تجهیزات خود را از این نمایشگاه تهیه کنند، از تخفیف ها و حمایت های درنظرگرفته شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار می شوند.

وی گفت: تخفیف های درنظرگرفته شده در نمایشگاه مشوقی شده است تا بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی کالای ایرانی بخرند که موجب می شود این کالاها نسبت به کالاهای خارجی موجود، ارتقا یابند. عزیزی با بیان این که نمونه دیگر این حمایت ها شامل حمایت های تشویقی ستاد علوم شناختی از مقالات است، افزود: مقاله هایی که درخصوص تجهیزات و محصولات داخلی باشند، تا 20 درصد از افزایش حمایت تشویقی برخوردار می شوند.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی در امور پژوهش یادآور شد: همچنین ستاد علوم شناختی در حمایت خود از طرح های پژوهشی به منظور ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی، در صورت استفاده گروه و تیم پژوهشی از کالای خارجی در طرح خود که نمونه داخلی آن نیز وجود دارد، حمایت تشویقی پرداخت نمی کند و در صورت استفاده از کالای خارجی در طرح پژوهشی، فقط مبلغ معادل کالای ایرانی را پرداخت خواهد کرد.

عزیزی گفت: مشکلی که در تولید داخل وجود دارد، این است که برخی شرکت های داخلی برای قیمت گذاری دستگاهی که ساخته اند، آن را با دستگاه خارجی مقایسه می کنند، در صورتی که اگر شرکت خارجی دستگاهی را 30 میلیون تومان می فروشد، حاصل 30 سال تلاش است و اکنون به جایی رسیده که قیمت دستگاه در این حد شده است.

وی با تاکید بر اینکه در قیمت گذاری محصولات داخلی، نباید مبنا را محصولات خارجی قرار دهند، گفت: شرکت های داخلی باید درنظرداشته باشند که در ساخت محصول خود چقدر هزینه کرده اند و بر مبنای آن قیمت گذاری کنند.

عزیری ادامه داد: شرکت های معتبر خارجی در کنار تولید تجهیزات، با تیم های علمی مرتبط با دستگاه خود نیز تعامل و ارتباط دارند و دستگاه های خود را به آن تیم پژوهشی رایگان می دهند و در کنار آن تیم های پژوهشی به شرکت ها در زمینه عیب یابی و ارتقای کیفیت دستگاه کمک می کنند که همین امر سبب می شود کیفیت دستگاه بالاتر رود؛ اما در ایران شرکت های سازنده نگاه طولانی مدت به کیفیت محصول، مشتری مداری و ارایه خدمات پس از فروش ندارند و از تیم های پژوهشی در راستای ارتقای محصول خود کمک نمی گیرند.

وی افزود: در بخش تولید داخل مشتری مداری هنوز به رشد کافی نرسیده است؛ البته به تازگی با استفاده از فناوری های روز و کسب و کارهای فناورانه این امر رو به بهبود است و با خرید کالای ایرانی و رضایت مشتری از سوی شرکت های تولیدی می توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

جستجو

بریده جراید

وب لینک ها

گالری تصاویر

تبلیغات

ورود اعضا

JoomShaper