بازدید: 2020

رئیس انجمن صنفی صادرکنندگان صنایع دستی گفت: ما مانع کسب و کار کسی نمی‌شویم، صادرات چمدانی هم به معرفی صنایع دستی ایران و درآمدزایی کمک می‌کند و وظیفه ما توسعه صادرات است.
به گزارش خبرنگار مهر، مجیدرضا حریری رئیس انجمن صنفی صادرکنندگان صنایع دستی در نشستی که امروز دوشنبه ۲۳ آذرماه در عمارت کوشک برگزار شد به دلایل شکل‌گیری این انجمن اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه مدیران صنایع دستی نگاه ویژه‌ای به بخش خصوصی دارند و همچنین بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار مقرر شده همه تشکل‌های صنفی در اتاق بازرگانی ایران یک نماینده داشته باشند و مشغول به کار شوند و همچنین با توجه به تاکید ویژه مقام معظم رهبری به صادرات غیرنفتی و اقتصاد مقاومتی، انجمن صنفی صادرکنندگان صنایع دستی شکل گرفته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، همچنین بیان کرد: مقدمات قانونی انجمن صنفی صادرکنندگان صنایع دستی از یک ماه و نیم پیش فراهم و هیات رئیسه انتخاب شده‌اند. اساسنامه و اهداف انجمن شکل گرفته و پروانه تاسیس از سوی اتاق بازرگانی ایران به امضا رسیده است.

نمایشگاه دائمی صنایع دستی در عمارت کوشک

حریری از راه‌اندازی نمایشگاه دائمی برای صنایع دستی خبر داد و گفت: معاونت صنایع دستی، عمارت کوشک را که یک بنای تاریخی بسیار زیباست به انجمن صنفی صادرکنندگان واگذار کرده تا این فضا به یک نمایشگاه دائمی از برترین صنایع دستی ایران که قابلیت صادرات دارند، تبدیل شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی به آمار صادرات اشاره و بیان کرد: وظیفه ما در انجمن صنفی صادرکنندگان، فراهم آوردن تسهیلات برای اعضای انجمن و توسعه صادرات صنایع دستی است. آمار سال ۹۳ جهش ۳۶ درصدی را در زمینه صادرات نسبت به سال ۹۲ نشان می‌دهد و ما در شش‌ماهه نخست سال ۹۴ با یک رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال پیش روبرو بوده‌ایم. همچنین برآورد ما این است که در سال ۹۵ اگر ارتباطات ما با کشورهای جهان تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نگیرد، این جهش را به ۵۰ درصد برسانیم.

حریری همچنین به شناخت بازارهای نوظهور اشاره کرد و افزود: ما بر آنیم بازارهای تازه‌ای چون چین، روسیه و برزیل را بشناسیم، برای کالاهایی که داریم بازارهای بهتر و مناسب‌تری فراهم آوریم و بازارهای جدید را شناسایی کنیم.

ادعای ما برطرف کردن همه مشکلات نیست

این صادرکننده همچنین بیان کرد: انجمن صنفی صادرکنندگان صنایع دستی با کمک معاونت مربوطه بر آن است تا با استان‌های مختلف ارتباط برقرار کند و اتاق‌هایی را در سراسر کشور تشکیل دهد تا همه صادرکنندگان زیر یک چتر گردهم آیند، اما ادعای ما برطرف کردن همه مشکلات در زمینه واردات و صادرات صنایع دستی نیست، ما در حد توان خود می‌کوشیم تا به بالا رفتن میزان صادرات کمک کنیم.

حریری در پاسخ به خبرنگار مهر که انجمن صادرکنندگان صنایع دستی چه تعاملی با معاونت مربوطه برقرار می‌کند و آیا وظایف انجمن با مسئولیت‌های معاونت صنایع دستی همپوشانی ندارد، بیان کرد: آنچه در حوزه سیاستگذاری اتفاق می‌افتد، برعهده معاونت صنایع دستی است و انجمن صنفی صادرکنندگان بازوی اجرایی این معاونت در زمینه صادرات است. از سوی دیگر ما در اتاق بازرگانی حضور خواهیم داشت تا صدای صادرکنندگان صنایع دستی باشیم و یکی از وظایف اتاق بازرگانی مشاوره دادن به سه قوه حاکم بر کشور است.

صادرات صنایع دستی را حرفه‌ای می‌کنیم

رئیس انجمن صنفی صادرکنندگان همچنین در ارتباط با صادرات چمدانی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف و رسالت‌های ما در انجمن این است که بتوانیم صادرات صنایع دستی را به صادرات حرفه‌ای تبدیل کنیم. هدف ما این نیست که جلوی صادرات چمدانی را بگیریم. هر میزان از صنایع دستی ما که به کشورهای مختلف برود و برای افراد درآمدزایی داشته باشد، موجب خوشحالی ما و معرفی هنرهای سنتی ایران به دیگر کشورهای جهان می‌شود. بلکه ما برآنیم تا به صادرات یک شکل حرفه‌ای بدهیم و با برنامه‌ریزی تدوین شده در این زمینه حرکت کنیم.

حریری در ادامه بیان کرد: صادرکنندگان چمدانی می‌توانند به صادرکننده‌های حرفه‌ای تبدیل شوند. واقعیت این است که چند تُن سفال را نمی‌توان با چمدان جابه‌جا کرد. ما مانع کسب هیچکس نمی‌شویم، آنچه انجام می‌دهیم توسعه صادرات صنایع دستی توسط تجاری است که کارت بازرگانی دارند و صادرکننده هستند.

او همچنین در زمینه پایین آوردن تعرفه‌های گمرکی گفت: یکی از اهداف ما این است که صادرکنندگان را در استانهای مختلف شناسایی کنیم و در زمینه تعرفه‌های گمرکی و منطقی کردن آن کار کارشناسی انجام دهیم و از ظرفیت‌های شورای عالی صادرات صنایع دستی بهره ببریم.

رئیس انجمن صنفی صادرکنندگان در ارتباط با بسته‌بندی که همواره یکی از مشکلات صنایع دستی بوده است، گفت: هر کشوری بسته‌بندی خاص خود را دارد. ما صنایع دستی خود را به صورت کلی و عمده به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. در اینکه باید حرفه‌ای عمل کنیم، تردیدی وجود ندارد، اما عرضه در بازار داخلی با عرضه در بازار جهانی تفاوت‌هایی دارد و هدف از شکل‌گیری انجمن صنفی صادرکنندگان، برطرف کردن همه مشکلات و موانع در این زمینه نیست.